Matematikai feladatok
Matek feladatok II.
Kérjünk be egy egész számot, és döntsük el, hogy osztható-e tízzel, öttel, kettővel!
- akkor osztható tízzel, ha 0-ra végződik
- akkor osztható öttel, ha 0-ra vagy 5-re végződik
- akkor osztható kettővel, ha 0, 2, 4, 6 vagy 8 az utolsó számjegye
- cseréljük le a "macska" szereplőt "varázsló"-ra (Wizard2)
- fessük a hátteret halványzöldre (sapka zöldje)
- írjuk rá sárgával az "OSZTHATÓSÁG" szöveget (betűtípus Glória, színe a sapka sárgája)
- alulra, kisebb betűkkel a "szóközre továbblép" segítséget
- mondja a szereplő: "Egy egész számról eldöntöm, hogy osztható-e tízzel, öttel vagy kettővel"
- várjon a szóköz billentyűre
- kérjen be egy egész számot az "Egész szám: " szöveggel
- egész: a bekért egész szám (beletesszük a válasz-t)
- hossz: a bekért egész szám hossza (jegyek száma plusz az előjel, ha van)
- utsjegy: a bekért egész szám utolsó jegye
- ha az utolsó jegy 0, akkor
írja ki vagy gondolja: "A szám osztható 10-el"
esetleg adjon valamilyen hangot - egyébként
írja ki vagy gondolja: "A szám nem osztható 10-el"
Hasonló az előzőhöz, de a feltétel kettős ( utsjegy=0 vagy utsjegy=5 )
Oszthatóság 2-vel:Hasonló az előzőhöz, de a feltétel többes ( utsjegy=0 vagy utsjegy=2 vagy ... utsjegy=8 )
Minden szükséges helyre tegyünk egy várakozást a szóköz billentyűre!
A játékot két személy játszhatja (pl. "G" és "B") a következőképpen:
- adott egy szám, amelyből felváltva vesznek el
- egyet, kettőt, ..., legfeljebb ötöt vehet el a soron következő játékos
- elvenni kötelező
A játékot az nyeri, aki az utolsót vagy utolsókat veszi el!
Először a hátteret készítsük el (a szövegeket célszerű vektorgrafikával felírni)!
A változók:
- szam: ezt kell nullára csökkenteni (kezdőértéke legyen pl. 20)
- ssz: ez jelképezi a soron következő játékost,
ha értéke -1, akkor a baloldali játékos vesz el
ha értéke +1, akkor a jobboldali játékos vesz el
- állítsuk be a "szam" kezdőértékét (20 vagy több?!)
- állítsuk be a "ssz" értékét (+1 vagy -1)
- tegyünk ide egy elölvizsgáló ciklust (ismételd eddig: ...)
ebből nyilván akkor lépünk ki, ha a "szam" 0 lesz - bele egy elágazást,
feltétele a "ssz" értéke
ha +1, a macska nézzen jobbra
ha -1, a macska nézzen balra - kérjük be az elvételt a következő szöveggel: "Mennyit veszel el (1,2,...,5) ?"
- állítsuk be a "szam" új értékét (segítség: kivonás)
- állítsuk be a "ssz" változását (segítség: szorzás -1-el)
- tegyünk a program végére egy elágazást, amely "kihirdeti a győztest"
feltétele nyilván a sorszám
ha 1, írja azt hogy "B" nyert
ha -1, írja azt hogy "G" nyert - gondoljuk végig, hogy az elágazás előtt mire mutat a "ssz", ha kell, állítsunk rajta
Továbbfejlesztés
Kezdőjátékos bekérése (a progi elején):- hogy ne mindig ugyanaz a játékos kezdjen, kérjük be a kezdőjátékos nevének rövidítését ("Ki kezd (B/G) ?")
- a "válasz"-tól függően állítsuk be a "ssz" értékét
ha "B", akkor +1-re
ha "G", akkor -1-re
A megoldásnál nem ellenőriztük az elvett szám nagyságát, tehát ne csaljunk szándékosan !
+Cseréld le a neveiteket egy-egy szereplőre ("B.png" és "G.png")!
Itt van például két kép: B.png és a másik G.png
* A feladat egy nehezítése az adatbekérés, azaz:
ne fogadjon el mást, csak a "B" vagy "G" betűt
ne engedjen csalni az elvételkor sem, azaz csak 1, 2, 3, 4, 5 számok lehessenek
Ha minden kötél szakad, bonyolultabb feladatoknál gyakran segítségül hívható a jobboldali kép "párja" (pl. a B5.png párja a B5_.png kép)!