"Könyvek révén sokan lesznek tudóssá az iskolán kívül is,
könyvek nélkül viszont senki sem lesz tudós még az iskolában sem."

Comenius

Az elmúlt 10 év


 

Az elmúlt évtized a számok és a statisztika tükrében


Az intézményi tanulólétszám alakulása (október 1-jei adatok alapján)

2003-20042004-20052005-20062006-20072007-20082008-20092009-20102010-20112011-20122012-2013
607604636622636639594569538492


Bródy díjasok


Az iskolai átlagok alakulása (2003 – 2012)

2003-20042004-20052005-20062006-20072007-20082008-20092009-20102010-20112011-2012
4,003,933,943,983,983,973,903,913,89


Végzősök nyelvvizsgáinak a száma (2003 – 2012)

2003-20042004-20052005-20062006-20072007-20082008-20092009-20102010-20112011-2012Össz.
angol
közép
333746313437434235338
angol
felső
204321291033
német
közép
324633313334353329306
német
felső
2000020419
francia
közép
4201010008

Az iskola kitűnő tanulóinak a száma 2003 és 2012 között

2003-20042004-20052005-20062006-20072007-20082008-20092009-20102010-20112011-2012
262323293634393628


Az utolsó 10 év (2002-03-as tanévtől a 2012-13-as tanévig) képzési típusai

2003-2004 2004-2005 2005-2006 2006-2007 2007-2008 2008-2009 2009-2010 2010-2011 2011-2012 2012-2003
6 évfolyamos gimnáziumi képzés
Levelező
tagozat
         
Közgazdasági és akkreditált felsőfokú
képzés
    
angol és német nyelvi tagozatos
képzés
 NYEK
(5 éves, nyelvi előkészítős képzés)
        kezdő angol tagozatos
képzés
számítástechnika
tagozat
   
     műszaki
tagozat
        matematika-informatika
tagozat
általános gimnáziumi képzés
2003-2004 2004-2005 2005-2006 2006-2007 2007-2008 2008-2009 2009-2010 2010-2011 2011-2012 2012-2003

Az emelt szintű érettségi vizsgák száma 2005-től

Tantárgy200520062007200820092010201120122013Összesen
angol114446561041
biológia987628341360
fizika1 2 2243317
földrajz 9733272639
francia 1 1
informatika122114 213
kémia1111 15515
közgazdaságtan 11965 31
matematika1119610127711689
magyar1132323 116
német71 14234325
testnevelés 235
történelem16301412112516159148
Összesen488356464758495261500

Poole 2006

Történeti áttekintés tanévenként

A 2003/2004-es tanév

A tanév iskolánkban immáron 10 éve dolgozó új tanárokat hozott a Bródy számára: 2003. őszén igazolt hozzánk Csényiné Berkovics Ildikó némettanárként és a pedagógusként pályakezdő Csermák Mihály, földrajz-kémia szakos tanárként, mindketten a Bródyban érettségiztek anno. Visszakerült a tantestületbe Kaszta Beáta. Rövidebb tanári pályafutásként alakult iskolánkban Laskay Ildikó angoltanári munkája. E tanévben vonult nyugdíjba több évtizedes bródys tanári pályafutása végén Révészné Egry Dóra, aki később még többször kisegítette az intézményt mind magyar-, mind franciatanárként.

A hagyományosnak nevezhető képzési formákkal folyt az oktatás: a 6 évfolyamoson kívül 4 évfolyamos nyelvi, számítástechnikai tagozatos és általános képzésű gimnáziumi osztályok indultak, és továbbra is sikeresen alakult a közgazdasági szakközépiskolai képzés sorsa. E tanulók számára érettségi utáni szakmai képzést is folytattunk akkreditált felsőfokú szakképzés keretében, 2 évfolyamon. A már csak végzős évfolyammal bíró levelező tagozatosokkal együtt így iskolánk tanulóinak száma a tanév októberében 607 volt.

Jelentős önkormányzati és pályázati forrásokat felemésztve gazdagodott az iskola oktatási feltételeiben: természettudományi szaktanterem épült, megszépült a bejárat és környéke, megújult és modernizálódott az egyik számítástechnika terem, multimédiás eszközöket, nyomtatókat, fénymásolókat vásárolhattunk.

Ajka 2004-ben ünnepelt várossá nyilvánításának 45. évfordulója alkalmából. Az ekkor 51 éves gimnázium is kivette a részét a megemlékezésekből: ennek jegyében indult az azóta hagyománnyá vált, minden évben megrendezett városi informatika és az idegen nyelvi verseny három kategóriában, a 7-12. évfolyamos diákok számára. A történelem szakosok városi helytörténeti vetélkedőt, a magyarosok iskolai szövegalkotó és előadói versenyt szerveztek. Az évfordulónak tisztelegve versengtek a fizika szerelmesei is a megyei Bródy Imre Fizikaversenyen, melyen csapatunk az előkelő 3. helyezést szerezte meg. Az iskoláról 3 nyelvű (magyar, angol, német) színes kiadvány készült.

A tanévet 26 tanuló kitűnő bizonyítvánnyal zárta. Tanulmányi területen a legrangosabb eredményt Frivalszky Péter produkálta, aki az informatika OKTV-n az országos fordulóban nyújtott teljesítményéért kiérdemelte a jeles érettségit és a felsőoktatási felvételi mentességet. Az idegen nyelvi tagozat eredményességét mutatja a végzősök nyelvvizsgáinak száma: a végzősök angolból 33 középfokú, 2 felsőfokú, németből 32 közép- és 2 felsőfokú, franciából 4 középfokú nyelvvizsgával rendelkeztek.

A tanév kiemelkedő sportsikerei Kis Gergő nevéhez kapcsolódtak, aki már 15 évesen országos bajnoki címet szerzett, majd kijutva Párizsba az Európai Ifjúsági Olimpiai Fesztiválra egy arany és bronzéremmel tért haza. Sorra nyerte a versenyeket, döntötte a rekordokat: a „Hat Nemzet” válogatott viadalon 3 aranyérem jelzi igyekezetét, de a legnagyobb siker mégis a 2004-es athéni Olimpiai játékokon való részvétel lehetősége, amelyre nemcsak az iskola, de az egész város büszke. Ez azonban csak a kezdet, a sikerei a 2008-as, majd a 2012-es nyári olimpián folytatódnak! Farkas András edző - szintén volt bródys - sok tanítványunk sikerének a kovácsa. Jó sportolóból, s főleg úszóból Kis Gergőn kívül is kijut a gimnáziumnak: Fekete László kétszer veheti át az Oktatási Minisztériumban a „jó tanuló, jó sportoló” elismerést, 2004-ben 100 méteres gyorsúszásban szerez 3. helyet a diákolimpián. Sítáborban, vízi és kosárlabda táborban kapcsolhatták össze a diákok a sportot a szórakozással.

Sok diákunk járt színházba, 52-en ajkai, 55-en veszprémi bérlettel rendelkeztek. A tantestület ambícióját jelzi, hogy pályázati pénzből egy 120 órás angol nyelvtanfolyam eredményeként heten tettek sikeres alapfokú nyelvvizsgát. A tanév végén a diákok közül Mohos Petra, Csendes Éva, Mészáros Eszter, Ruppl Klaudia és Fekete László érdemelte ki a Bródy Díjat.

A 2004/2005-ös tanév

A tantestület három új kollégával (Szalainé Eisennágel Erika, Zsigmondné Simon Klára és Vargáné Czobor Andrea) bővült. Mag Éva a tanév során nyugdíjba vonult. Új rendszergazdánk – Burján Károly munkáját megköszönve – Kaszta Tibor lett. Az ősz városi és megyei elismerést hozott két kollégának: Nagy Zoltánné Ajka város „Oktatásért-nevelésért” díszoklevelének örülhetett, Mihályfi László a megyei „Közoktatásért” elismerés birtokosává vált.

Az intézmény ebben a tanévben is lehetőséget kapott – elsősorban a decentralizált szakképzési támogatás révén – jelentős informatikai eszközfejlesztésre: 20 új számítógép modern lapmonitorokkal került az egyik számítógépterembe, és vásárolhattunk nyomtatókat is. Elkészült az új biológia-kémia szertár is.

A beiskolázás - a csökkenő gyereklétszám ellenére - továbbra is rendkívül sikeres volt: a tervezett képzések (nyelvi, informatikai, általános, közgazdasági, 6 évfolyamos) rendre összejöttek, először indult az ún. NYEK-es, 5 évfolyamos gimnáziumi osztály. Az 1. évfolyamon heti 12 órában angol és német nyelvet, heti 6-ban informatikát tanultak, ezen kívül kompetenciafejlesztő és szinten tartó foglalkozásokon vettek részt. Levelező tagozatos képzés azonban ebben az évben már nem folyt. Az akkreditált felsőfokú szakképzés keretein belül azonban mind a két évfolyamon tanulhatott egy-egy osztály. Őket már csak a VMK-ban tudtuk elhelyezni. Az iskolának így összesen 604 tanulója volt.

A versenyek területén ebben az évben is születtek szép eredmények. A német OKTV-n országos 11. helyet szerzett Horváth Valéria, melyhez jutalomként emelt szintű, 100 %-os német érettségi társult. Közgazdasági szakközépiskolásaink a Gazdasági Kalandjáték c. szakmai versenyen 2 csapattal is remekeltek: az országos 9. és 20. helyet szerezték meg. A Nyugat és Közép-dunántúli közgazdasági szakmai vetélkedőn pedig elsők lettek. A Bod Péter Könyvtárhasználati versenyen két kategóriában is országos döntőbe jutott bródys diák: Ihász Dániel 6. helyezést ért el, Jákli Eszter pedig 7. lett. Ugyancsak Jákli Eszter valamint Dunár Ildikó és Szántó Renáta nyári olvasótábori részvételt nyert a Nagy Bagoly c. vetélkedő országos fordulójában. A város legjobb sportolói között - büszkeségünkre - bródys diákok is szerepeltek: Nagy Péter, Nagy Réka és Kis Gergő kerültek az ünnepeltek közé.

E tanévben indult útjára Csermák Mihály szervezésében a később évente ismétlődő hagyománnyá változó földrajzi tanulmányi kirándulás (legtöbbször az Északi– középhegységbe) a földrajzot szerető diákok lelkes részvételével. Emlékezetes élmény maradt a Kersner Ákos szervezte filmklub. A Bródy Színjátszókör volt tanítványunk, Kovács Krisztina vezetésével kezdte meg több éven át tartó, sikeres működését. E tanévben indult útjára a Tempus Közalapítvány támogatásával az Island projekt, melyet Kersner Ákos és Nagy Zoltánné koordinált.

Bár már az előző tanévben is ismerkedtek a sportággal, de hivatalosan ebben a tanévben Fekete Ló néven floorball csapat alakult, melynek népszerűsége az iskolai tanulók körében gyorsan növekedett. A csapatsportok különben is halmozták a sikereket: a leány röplabda csapat az országos elődöntőn 2., a kosárlabda csapat 3. helyet szerzett. Az úszók tovább remekeltek, Kis Gergő a diákolimpia országos fordulójából 2 ezüstéremmel tért haza. A 2004/2005-ös tanév végén osztottuk ki először a „Legsportosabb osztály” díjat az alapítvány támogatásával. Télen sítábor, nyáron pedig vízi- és kosárlabda edzőtábor gazdagította a diákok sportolási lehetőségeit.

A 2005-ös évben debütált a kétszintű érettségi: diákjaink ettől kezdve közép- és emelt szinten bizonyíthatták tudásukat. A kollégák nagy hányada vizsgáztatásra felkészítő foglalkozáson vett részt, majd a tanév végén tanuló és tanár együtt izgultak az első próbán, amely kisebb adminisztrációs problémáktól eltekintve sikeresen lezajlott. Ezután évről-évre rengeteg végzősünk bizonyította tudását az emelt szintű vizsgákon is.

E tanévben először osztottuk ki a Bródy Díjat kollégáknak, az első díjazott Burján Károlyné lett. A diákok közül Ásványi Verát, Hollósi Lillát, Horváth Valériát, Takács Tímeát és Borbély Szabinát érte a megtiszteltetés.

A 2005/2006-os tanév

A tanév ez alkalommal is új kollégák csatlakozásával indult: tanárrá lett volt tanítványok (Dr. Bereczné Pajtli Krisztina, Berki Zsanett, Lukáts Fruzsina) és az angol anyanyelvű Stefan Kuhn (1 évre) kezdték meg munkájukat gimnáziumunkban. A már nyugdíjas Mag Éva helyett Kersner Lászlóné kapta az ifjúságvédelmi feladatokat.

Oktatástechnikai háttér tekintetében továbbra sem panaszkodhatott az intézmény, országos és helyi cégek, vállalkozások mintegy 5 millió forint szakképzési támogatással teremtették meg ennek az alapját. Ebből vált lehetségessé 3 millió forint értékben a számítástechnikai eszközök cseréje és a 800 ezer forintos tanulóbútor felújítás.

Az új osztályok összetétele az előző tanévihez hasonlóan alakult (6 évfolyamos, 5 évfolyamos NYEK, 4 évfolyamos nyelvi, számítástechnikai, általános), s mivel a végzős osztályok számát meghaladta a belépőké, az iskola tanulólétszáma az előző évi 604-ről 636-ra növekedett. Az akkreditált szakképzésben résztvevő diákok e tanévben is kiszorultak az iskola épületéből, a Kossuth általános iskola tetőterében tanultak.

A tanév mindennapjait extra tanulmányi kirándulások színesítették: a nyelvtanulást motiválta és támogatta 2006 áprilisában az 59 fő részvételével megszervezett londoni út, a hétköznapi kommunikációt segítette májusban holland partneriskolánk 12 fős csoportjának a látogatása, melyet ez év ősszel viszonoztunk. A földrajzosok számára már másodszor szervezte meg az Északi-középhegységbe a kirándulást Csermák Mihály, akit a diákok e tanévben harmadszor választottak az év tanárának.

E tanév során először bizonyult sikeresnek Szalainé Eisennágel Erika próbálkozása az énekkar megalakítására, az újságírás iránt érdeklődő diákok pedig két menetben vehettek részt a Napló Séta programjában: ősszel Kersner Ákos irányításával, tavasszal pedig Vargáné Czobor Andrea diákújságíróinak a közreműködésével.

A megyei versengés kereteiből kilépő, országos porondra lépő versenyzőnk is szép számmal akadt a tanév során: a „Polgár a demokráciában” társadalomtudományi vetélkedő regionális fordulójának harmadik helyezettje lett Németh Ilona csapata, Dunár Ildikó az Arany János balladamondó verseny országos fordulójának részese lehetett, Turbán Stefánia pedig a „Szép magyar beszéd” dunántúli fordulójában bronz fokozatot érdemelt ki. A rangos német OÁTV 2. fordulójában Pintér Fruzsina 7., Nagy Zsófia pedig 4. helyezést ért el. Wágner Balázs végzős tanuló az informatika OKTV országos fordulójában került a legjobbak közé, Lakat Balázs pedig a különlegesnek mondható Neumann János programtermék verseny 3. helyezettje lett grafika kategóriában. Képzőművészeink a „Nemzedékek biztonságáért” országos verseny első 10 helyezettje közé kerültek. A”Beszélni nehéz” kört Péchy Blanka jutalommal tisztelte meg a kuratórium. A 2 évente megrendezett keszthelyi Helikonon népdal (Berki Diána, Ferencz Anna) és komolyzene kategóriában (Turbán Liliána) szereztek ezüst minősítést diákjaink. A Bod Péter könyvtárhasználati versenyen is remekeltek a bródysok, hárman (Seller Adrienn, Ihász Gábor, Pintér Fruzsina) is az országos fordulóba jutottak.

A sportolók ebben a tanévben is aratták a helyezéseket: a már megszokott remek teljesítményt produkálták az úszók (Kis Gergő, Hudi Zsanett, Nagy Réka, Fekete Gábor, Sándor Balázs, Valler Dorottya), a teke diákolimpián Kaphegyi Eszter, a tájékozódási futás országos megmérettetésen pedig Kaszás Orsolya teljesítménye volt kiemelkedő. A Fekete Ló floorball csapat az idén már bejutott az országos bajnokságba.

Ebben a tanévben Bródy díjas tanuló nem volt, a pedagógusok közül Nagy Zoltánné, a gazdasági dolgozók közül pedig Gáspár Gáborné érdemelte ki ezt a megtiszteltetést.

A 2006/2007-es tanév

A tanév 622 tanulóval indult: a 4 végzős osztály helyett 4 kezdő osztályt indítottunk (6 évfolyamost, 5 évfolyamost, 4 évfolyamos nyelvi tagozatost és számítástechnika-általános gimnáziumi összetételűt). Sajnos, ettől a tanévtől kezdve közgazdasági szakközépiskolai osztályt nem tudtunk beiskolázni. Az érettségizett szakközépiskolások közül sem jött össze a 13. évfolyamos csoport, így az akkreditált szakképzés keretében csak 14. évfolyamos diákjaink voltak. Ők is kiszorultak az iskola épületéből, a VMK-ban vendégeskedtek. Ennek megfelelően alakult ki az iskolai tanulólétszám (622), amely valamivel kevesebb lett az előző évi 636-nál.

A tanév elején egyrészt új informatikusok (Herbert Zoltán, Takács Viktória és a tanárként először alkalmazott Csóka György) csatlakoztak hozzánk, volt tanítványunk Szövérfiné Pad Anita pedig a magyar és a német munkaközösséget erősítette.

Főleg a szakképzési támogatásoknak köszönhetően az iskola továbbra sem panaszkodhatott fejlesztési lehetőségeire: összesen 12 millió forint értékben gazdagítottuk az oktatástechnikai háttért (digitális táblák, notebookok, vezeték nélküli internet hozzáférés kiépítése, nyelvi magnók, plazma tv, a taniroda 15 számítógépe), új telefonközpontot építettünk ki. A technikai fejlesztést nagy mértékben támogatta az ebben a tanévben induló és 2 tanéven át tartó HEFOP 3.1.3. szövegértés- szövegalkotási, matematikai-logikai és idegen nyelvi kompetenciafejlesztő program, amely továbbképzéseivel módszertanilag is megújította a kollégák eszközkészletét.

Idegen nyelvi képzésünk hatékonyságát szolgálta 2006. szeptemberében diákcsoportunk látogatása a németországi Sulingenbe, majd a cserecsoport fogadása a tanév tavaszán, májusban. Az angol nyelv tanulását a hollandokkal folytatott kapcsolat támogatta: e tanév tavaszán fogadtuk őket, majd 2007. őszén viszonoztuk a látogatást. Az előző tanévhez hasonlóan bíztattuk a diákjainkat újságírásra a Napló Séta programjában: egy őszi (Szamosvári Ágnes vezetésével) és egy tavaszi (Vargáné Czobor Andrea irányítása mellett) turnus kapcsolódott be a munkába. A diákság által megválasztott év tanára címet ezúttal Dr. Paksi Zoltán nyerte el.

Sportolóink ebben az évben kiemelkedően teljesítettek. Kis Gergő tovább öregbítette a Bródy jóhírét. A legeredményesebb ajkai úszók között is számosan iskolánk diákjai, a Mrena Dávid, Sándor Balázs, Rajmon Kornél, Varga Péter gyorsváltó négyes a Diákolimpián 2. helyet szerez. A Dinamik Rock and Roll junior lányformáció 7 bródys taggal a prágai nemzetközi versenyen ezüstérmet szerzett. A megyei középiskolák diákolimpiai versenyeredményeit összesítve iskolánk az előkelő 2. helyen végzett. A Floorball B diákcsapat az OB III. ezüstérmese lett. De sikerrel vették az akadályokat az atlétikai diákolimpián a gerelyhajítók (8. helyezés), a mezei futó Kertész Anett (15. helyezés) és a tájfutó Kaszás Orsolya (5. helyezés) is. Az amatőr kosárlabdás lányok a diákolimpián országos 15. helyezést, a röplabdás lányok pedig a 6. helyezést értek el. Sőt, a lányok még labdarúgásban is remekeltek.

Tanulmányi területen szintén bő termést hozott az esztendő. Turbán Stefánia még csak nyolcadikos, de már megnyeri a „Nyelvünkben élünk” országos versenyt, a hetedikes Bognár Kata pedig 3. helyezést szerez. Szűcs Brigitta kiváló szavalatával szerez hírnevet az iskolának az „Anyám fekete rózsa” országos versenyen. A Bod Péter könyvtárhasználati versenyen évről-évre remekelő diákok közül ebben a tanévben Pintér Fruzsina és Ihász Dániel kerül az országos fordulóba. A Kozma László informatika verseny országos díjazottja Medgyesi Balázs. A közgázosok a „Gazdasági Kalandjáték”-ban küzdötték magukat országos fordulóba, az utazás és turizmus hősei pedig az Aldo Papone versenyen. Sőt, e tanévben még tanáraink is kedvet kaptak a versengéshez: elsősegélynyújtásban országosan a 9. legjobb helyet szerezték meg. Bartus Barbaránk színésznőként debütált 1 éves szerződéssel a Pannon Várszínházzal.

Az év Bródy Díjas diákjai: Dunár Ildikó és Jákli Eszter, pedagógus kitüntetettje pedig Hartmann Iván. Hartmann Iván igazgató úr a tanév végeztével - 17 éves gimnáziumi igazgatói munka után - nyugdíjba vonult.

A 2007/2008-as tanév

A 2007/2008-as tanév nagy változásokat hozott az iskola vezetésében, fenntartásában és szervezeti felépítésében. Hartmann Iván utódja Mihályfi László lett. Ezzel egyidőben az intézmény Ajka város Önkormányzatának fenntartásából átkerült a Veszprém megyei Önkormányzat felügyelete és fenntartása alá, valamint összevonták a helyi zeneiskolával. Neve is megváltozott: Bródy Imre Gimnázium, Szakközépiskola és Alapfokú Művészetoktatási Intézménnyé alakult. Mihályfi Lászlót az igazgatóhelyettesi székben Haász Berta váltotta. A szervezeti átalakítás a tanév végén gazdasági önállóságunk megszüntetésével fejeződött be, ekkor egy Tapolcán működő regionális gazdasági irodához kerültünk. E sok változás törvényi módosításokkal is társult (NAT, kerettantervek), így szinte minden alapdokumentumot át kellett dolgozni a tanév során. A tantestületet érintően a tanév mindössze egy új, angol szakos, helyettesítő kolléga (volt tanítvány: Oszlánszky Zsolt) belépésével indult.

A 2003-ban alapított ajkai gimnázium első osztálya 1957-ben, 50 évvel ezelőtt érettségizett, melynek tiszteletére részt vettünk egy magánvállalkozásban készült kiadvány, a Tablók könyve szerkesztésében, melyben a végzős osztályok tablóit böngészhetik az érdeklődők. A könyv bemutatója nagyszabású rendezvény keretében, alkalmi bélyegzőnyomattal 2007. december 1-jén zajlott a városi Kaszinóban. Szintén városi szintű rendezvénnyel és egy kiadvánnyal zártuk a 2 évvel korábban kezdődő HEFOP 3.1.3. projektet 2008. április 30-án. A diákok megint Csermák Mihályt tartották méltónak az év tanára címre.

Az iskola tanulólétszáma valamelyest emelkedett - 622-ről 638-ra - az előző tanévhez képest, bár a beiskolázott osztályok száma nem változott, csupán a csoportlétszámok emelkedtek. Indítottunk 1 hatévfolyamos osztályt és 3 négyévfolyamost. Változást jelentett, hogy az eddigi számítástechnika tagozat helyett egy komplexebb, ún. műszaki felsőoktatásra felkészítő, félosztálynyi csoport kezdte meg munkáját, melyben az informatika mellett hangsúlyt kapott a matematika és a fizika is. Az akkreditált szakképzési évfolyamon sikerült a 13. évfolyamot beiskolázni, mely az előző évben nem indult, így egy évfolyammal folytatták a munkát. Továbbra is a VMK-ban tanultak, kissé mostoha körülmények között.

Az iskola tárgyi-technikai feltételei továbbra is szerencsésen alakultak, mintegy 10,5 millió forintos beruházás keretei között megújult a nyelvi labor számítógépes parkja, új fénymásoló, notebookok, projektorok, GPS állt hadrendbe, gazdagodott a konditerem, és ami a legnagyobb újdonság, egy új, 7 személy szállítására alkalmas személygépkocsi, egy Opel Zafira kezdhette szállítani a diákokat, tanárokat versenyekre, továbbképzésekre.

A Bródy diáksága tanárai segítségével e tanévben is szép sikereket ért el. A keszthelyi Helikonon bronz fokozatot kapott a szavaló Tóth Barbara, ezüst minősítést érdemelt a zongorista Orbán Johanna és Vajda Ivett és a fuvolás Strang Zsanett. Németh Balázs a Lóczy Lajos országos középiskolai földrajz versenyen értékes helyezést szerzett. Az énekkar az arany fokozatig fejlődött, melyet az Éneklő ifjúság minősítő versenyen érdemelt ki. Az ének- zenét kedvelők több területen is öregbítették e tanévben az iskola jóhírét: Ferencz Anna és Tarsoly Rebeka népdaléneklésben, nyolcadikosaink a Kodály Zoltán műveltségi versenyen értek el országos sikereket. Az informatika tudorai közül Tóth Viktor az országos fordulóban remekelhetett. A közgazdaságisok 2 csapatot juttattak a Gazdasági kalandjáték országos döntőjébe, és a Mit tudunk a tőzsdéről című vetélkedőben is a döntőbe kerültek. E tanévben indult iskolánkban a városi komplex természettudományi verseny, amelyet aztán 2 évente rendez a munkaközösség.

Sportolóink sem maradhatnak le a sikerlistáról. Ágoston Péter, Fekete Zsuzsanna, Fekete Boglárka, Kiss Kata, Sándor Balázs, Horváth Barna, Májusi Eszter, Tóth Krisztina, Valler Dorottya neve a sikeres úszók között tűnik fel újra és újra. A még csak nyolcadikos Kulics Máté serdülő diszkoszvető bajnok. Floorball csapataink 4 korcsoportban is országos döntők helyezettjei a diákolimpián. Berta Réka, Őri Dorottya és Haraszti Flóra sikeres trampolinosok, a sportegyesületben Pelikán Milán tanítványai. A cselgáncs bajnokai Őri Dávid és Kovács Kitti. Karate sportágban Horváth Dániel az Európa bajnokság résztvevője. Vívásban dobogós a diákolimpián Kákonyi Tibor. A Rock and roll világbajnokságon Dabronaki Judit sikerének örülhettünk. A jó tanuló, jó sportoló címet ezúttal 4 diák érdemelte ki: Kiss Kata és Fekete Zsuzsanna úszók, illetve a karate szerelmesei - Takács Miklós egyesületi támogatásával - Horváth Dániel és Tóth Viktor. Számtalan megyei helyezés színesíti még a tanév sportsikereinek listáját. Kivételesen gazdag, változatos sportolói teljesítménynek lehettünk tehát tanúi.

Az idei év a londoni kirándulás éve is volt, 66 diák és 6 kolléga indult neki a nagy útnak. Két szerencsétlen betegség miatt a párizsi kitérőt ki kellett hagyniuk, amit a következő tanévben egy párizsi tanulmányút megszervezésével igyekeztünk pótolni.

A tanév végeztével 4 kolléga vonult nyugdíjba és köszönt el az iskolától. Bedics Margit német szakos, Burján Károly matematika-fizika-informatika szakos kolléga, informatika munkaközösségvezető, korábbi rendszergazda és Burján Károlyné, szintén matematika-fizika-informatika szakos tanár, a matematika-fizika munkaközösség vezetője. Búcsúzott még Molnár Anna iskolatitkár. Burján Károly és Molnár Anna Bródy Díjat vehettek át, Burján Károlyné pedig a város „Oktatásért-nevelésért” díszoklevelét. Burján Károlyt Kaszta Tibor váltotta a munkaközösségvezetői poszton, Burján Károlynét pedig Kaszta Beáta. A diákok közül Cseh Borbála, Klepach Adrienn és Dunár Boglárka teljesítménye emelkedett a Bródy Díj szintjére.

A 2008/2009-es tanév

A tanév az előző iskolaévben végbement változások után viszonylag nyugodt légkörben zajlott. A nyugdíjazások után több új kolléga csatlakozott a tantestülethez: Farnadi Ágnes angol nyelvet, Kulicsné Takács Erzsébet matematikát és informatikát, Kiss Cecília francia és német nyelvet, Tölgyesi Katalin matematikát és informatikát tanít, az olasz nyelvet pedig Egyed Anita közreműködésével indítottuk. Büszkeségünkre szolgált, hogy Haász Berta kolléganőnk pedagógusi tevékenységét a megyei önkormányzat a „Közoktatásért” díjjal ismerte el.

A diákok létszáma az előző tanévhez képest szinte semmit nem változott (638-ról 639-re nőtt). A négy végzős osztály helyett 4 új osztály kezdett (1 hatévfolyamos, 1 NYEK, 1 nyelvi tagozatos és 1 műszaki-általános), új akkreditációs osztály nem indult, továbbra is 1 csoport, most már 14. évfolyamos tanult iskolánkban. A beiskolázott tanulók közül kiemelkedő általános iskolai eredménnyel érkeztek az angol tagozatra (4,7), az angol nyelvi előkészítőre (4,5) és a hatévfolyamos gimnáziumba (4,5).

A tanév során végrehajtott fejlesztések ezúttal is jelentős értéket képviselnek: a garázs kialakítására mintegy 900 ezer forintot, a főbejárat befejezésére 2,5 millió forintot költhettünk. Az épület villamos felújításának első üteme 3 millió forintot emésztett fel. A legnagyobb arányú a HEFOP B pályázat keretében elköltött, a kompetenciafejlesztés technikai hátterét megteremtő fejlesztés volt 9,4 millió forint értékben (4,2 milliót szoftverre, 5,2 milliót oktatástechnikai eszközökre fordítottunk).

Munkánk eredményességét a diákok sikerein kívül a 2009. tavaszán elvégzett igény- és elégedettségmérési eredmények is jelezték: a diákok szerint a pedagógusok átlagteljesítménye 4,29. Fordítva ez jó pár tizeddel kevesebb.

Ebben a tanévben került először sor franciaországi, párizsi tanulmányútra 1 busznyi tanuló részvételével. Fogadtuk a németországi sulingeni diákokat, majd a mi diákjaink is ellátogattak hozzájuk. Iskolánk egyike volt annak a 4 középiskolának, amely részese lehetett a British Council által indított projektnek „Safe School” címen, melynek keretében Gellénné Káldi Szilvia Prágában vett részt előkészítő tanácskozáson, melyet egy budapesti és egy angliai (Canterbury) tanulmányút követett. A kolléganő segítsége Dr. Paksi Zoltán volt. Magyar kapcsolataink is gazdagodtak: együttműködési nyilatkozatot írtunk alá a budapesti Bródy Imre Oktatási Központtal.

A már korábban útjára indított, évente megszervezett földrajzi tanulmányi kirándulást e tanévtől a történelem emelt szintesek szintén évente sorra kerülő kirándulása követte, amely elsőként Szlovákiába vette az irányt Liska Bálint, Kersner Ákos és Dr. Paksi Zoltán kezdeményezésére. A tanévet ezen túl is sok értékes esemény, új kezdeményezés színesítette: először került sor a belvárosi templomban az adventi hangversenyre (Szalainé Eisennágel Erika szervezésében), szintén karácsony előtt az adventi kézműves foglalkozásra (Antalné Galla Nikoletta vezetésével). E tanévben is sok cikket írtak diákjaink a Napló Séta rovatába. A VMK-val közösen városi reneszánsz vetélkedőt szerveztünk. Az év tanárának ezúttal Liska Bálintot választották.

A kiemelkedő diákteljesítmények közül meg kell emlékeznünk a Bod Péter könyvtárhasználati verseny sikeres résztvevőjéről, Pintér Fruzsináról, aki országos 8. helyen végzett. Bognár Kata az Eötvös József országos szónokversenyen jeleskedett, amellett, hogy 4. helyezést szerzett, még a közönségdíjat is megkapta. Tóth Viktor Süle Olivérrel került a Nemes Tihamér informatika verseny országos fordulójába. Turbán Stefánia a Savaria történelmi versenyen volt döntős, Vass Réka pedig a Kitaibel biológia versenyen. A sportban Kulics Máté folytatta az előző évben elkezdett diadalmenetet, 9. osztályosként a serdülő magyar válogatott diszkoszvetője lett, csúcstartóként másodszor is bajnoki címet szerezve. Az úszó diákolimpia helyezettjei Varga Márk és Kiss Kata, a röpisulis lányok a dunántúli röplabdakupa nyertesei. A fenntartó megyei önkormányzat Fekete Zsuzsanna teljesítményét díjazta a Jó tanuló-jó sportoló elismeréssel. Mindezen túl diákjaink helyezettjei az országos amatőr röplabda diákolimpiának (I. hely), a floorball diákolimpiának (szintén I. hely), az amatőr kosárlabda diákolimpiának (VIII. hely), a karate diákolimpiának (II. és III. hely), az úszó diákolimpiának (II., V. és VI. hely) és az atlétikai diákolimpiának (II. hely).

A tanév második felében az öt osztálynyi, rekordlétszámú (139 fő) végzős tanuló csak a sportcsarnokban fért el a szalagavatón. Az egy csoportnyi, akkreditált képzésben részt vett diákkal együtt 157-en vettek búcsút az alma matertől. Az év Bródy Díját Mihályfi László igazgató és a nyugdíjba vonuló Szabó Gábor portás-technikus kapta a felnőtt dolgozók közül, a diákok közül pedig Turbán Liliána.

A 2009/2010-es tanév

A közgazdasági szakközépiskolai képzés teljes (középiskolai évfolyamok és akkreditált szakképzés is) befejezésével, valamint a nyelvi előkészítő osztály német tagozatosainak alacsony létszáma miatt az iskola tanulólétszáma ebben a tanévben csökkent először drasztikusan (639-ről 594-re, mintegy 45 fővel). Elköszöntünk tehát azoktól a kollégáktól, akik csak szakmai ismereteket tanítottak. Óraadóink elhelyezése nem okozott gondot, Lévainé Major Csilla pedig - megelégedettségére - áthelyezéssel a veszprémi közgazdasági szakközépiskolába került. A beiskolázott tanulók általános iskolai átlageredménye is csökkent az előző évihez képest, de a legjobb átlag most is a hatévfolyamos gimnazistáké (4,5) az induló csoportok közül.

A tanév során pályázatos forrásnak (Szemünk fénye) köszönhetően megújult, energiatakarékossá vált az egész iskola világítása. Sikerült kicserélni a legnagyobb számítástechnika termünk gépeit és iskolakezdésre könyvtárunk egy kis teremnyi hellyel nagyobb lett. Mintegy 900 ezer forint értékben szereztünk be iskolabútort, és 700 ezerért szemléltető eszközöket. S bár az eddig sok beruházást lehetővé tevő szakképzési támogatásra a továbbiakban már nem számíthattunk, sikerült pár, jelentős forrást hozó pályázatot megnyernünk (Tempus Közalapítvány Comenius programja - 18 ezer euro, TÁMOP 3.1.5. pedagógustovábbképzést támogató program - 12 millió forint). Forrásaink bővítésére e tanévben szerveztünk először Bródy Gálát, amely amellett, hogy kiváló lehetőség a diákok sport és kulturális teljesítményének a demonstrálására, az alapítványt is támogatja.

A diákok körében különösen kedvelt, nagy népszerűségnek örvendő program volt az Egy nap az egészségért projekt Kersner Lászlóné szervezésben.

A közös tanár-diák erőfeszítés és a diákok tehetsége ebben a tanévben is sok szép, országos szintű eredményt hozott. A Bókay Árpád biológiaversenyen a nyolcadikos Mráz Nóra 9. helyezett lett, sőt a zsűri különdíját is kiérdemelte. Az Eötvös József szónokversenyen Bognár Kata 8. helyezést ért el. A Bod Péter könyvtárhasználati versenyt újabb siker koronázta: Kanál Viktória teljesítményét az országos fordulóban az 5. legjobbnak értékelték. Az előző évben indult, de az idei tanév szeptemberében befejeződött Édes anyanyelvünk versenyben Turbán Stefánia az országos 7. helyre soroltatott, Szabó Tünde is az országos döntőbe került. Legeredményesebbek a Savaria történelemversenyben bizonyultunk, hiszen 3 tanulónk is részese volt az országos fordulónak: Bognár Kata a 4. helyen, Kákonyi Tibor a 8-on, Tulok András pedig a 13. helyen végzett. Az Informatika OKTV-n is helyezettek lettünk Tóth Viktor kiemelkedő teljesítménye révén. Strang Zsanett fuvolajátékát a keszthelyi Helikonon arany minősítéssel díjazták.

Sportolóink eredményeit is alig győzzük sorolni. Ha csak az országos eredményeket vesszük számba, akkor sincs könnyű dolgunk. Büszkék vagyunk a röplabdások diákolimpiai országos VI. helyére, a strandröplabdások III. és VII. helyére, a floorball csapataink IV. és VI. helyére, az amatőr kosárlabdások VI. helyére, az atlétikai csapatbajnokságon diszkoszban elért V. helyre, magasugrásban, súlylökésben elért döntős teljesítményre, a karatésok három I. helyére, két II. helyére, az úszók II-III.-IV. helyére, a trampolinosok I. helyére és az atlétika diákolimpia döntőjében szerzett II. helyre. Kiemelkedő sportteljesítményt nyújtottak: Májusi Dóra és Réka, Takács Petra, Szabó Diána, Horváth Dániel, Tóth Viktor, Kanczler Ádám és Kiss Kata. 2009. októberében Juhász Ervin „Sportért” kitüntetést kapott a Veszprém megyei Önkormányzattól.

Az induló Comenius program SI Engine projektje keretében iskolánk rendezte az első projekttalálkozót német, spanyol, cseh és svájci részvétellel, majd a cseh Lipnik nad Becvou volt a következő helyszín. E tanév végén Bródy Díjat a pedagógusok közül Kersner Lászlóné ifjúságvédelmi felelős kapott, a diákok közül pedig Fix Dalma, Rieder Eszter és Nagy Zsófia.

A 2010/2011-es tanév

A 2010/11-es tanévre a hatévfolyamos képzés mellett továbbra is 3 négyévfolyamos gimnáziumi osztályt sikerült beiskoláznunk. Most is sikeres az angol tagozat: a haladó mellett kezdő csoportot is indítottunk, tehát egy osztálynyi angol tagozatos diák került iskolánkba. Az általános iskolában németet tanuló diákok is lehetőséget kaptak tagozatos csoportban folytatni a nyelvtanulást. Ők is egy külön osztályt alkottak, bár sokkal kisebb létszámmal. Harmadik kilencedikes osztályunk műszaki érdeklődésű diákokból és általános gimnáziumi csoportból állt. A 4 osztályba így 125 tanuló iratkozott be. Nem sikerült az a kezdeményezésünk, hogy egy félosztálynyi sportos csoportot szervezzünk. Legjobb általános iskolai átlageredménnyel a haladó angol (4,8) és a kezdő angol (4,6) tagozatosok érkeztek iskolánkba, ettől egy kicsit volt halványabb a hatévfolyamos gimnazisták átlaga (4,5). A nagy létszámú végzős osztályokhoz képest (132 diák) a csökkenő osztálylétszámok következtében azonban az iskola tanulóinak létszáma az előző évi 594-ről 569-re csökkent. A tanév során Oszvald József német szakos kollégánk nyugdíjba vonult, bár még egy évig kisegített bennünket: német népismeretet tanított a nemzetiségi tagozaton.

Az alapítványunk támogatására az SZMK sikeres szüreti bált szervezett. A bál bevételének egy részét a 2010. októberi vörösiszap katasztrófa áldozatainak ajánlottuk fel. Fotósaink legérdekesebb munkáiból „Hétköznapi csodák” címmel kiállítást rendeztünk a városi múzeumban.

E tanévben is születtek országos szintű versenyeredmények. A legelőkelőbb helyet Jákliné Tilhof Ágnes könyvtárosai szerezték: Császár Boglárka a 13. lett, de Varga Rita is részese volt a döntőnek. Két tanuló az OKTV-n jeleskedett: Matyikánics Cintia a 15. helyre soroltatott biológiából, Tóth Viktor pedig a 14-re informatikából. Büszkén értesültünk Cserményi Zsombor Kazinczy érméről, illetve Takács Petra előkelő országos helyezéséről a Nemes Tihamér informatika versenyen. A frissen iskolánkba került Riba László a Kitaibel biológia versenyen küzdötte magát az országos döntőbe.

E tanévben kezdődött a pedagógus továbbképzést támogató TÁMOP 3.1.5-09/A-2 kétéves program, melynek keretében Mecsekiné Bors Bea kolléganő egyéves angol nyelvi kiegészítő képzésben, Tulokné Mohacsek Ildikó és Horváthné Csepi Rita pedig kétéves szakdiplomára felkészítő képzésben vettek részt. Továbbtanulásukat a program 12 millió forinttal támogatta. A számukra vásárolt laptopokon kívül az informatikai normatívából sikerült számítógépparkunk egy részének a felújítása. A tanév második félévében próbaüzem során tapasztalatokat szereztünk a digitális napló működéséről, melyet a következő tanévtől már „élesben”, kizárólagosan használunk.

A tanév bővelkedett tanulmányi kirándulásokban: Comenius (SI Engine) találkozón vettünk részt a svájci Genfben, a németországi Lüneburgban, tavasszal pedig a zárótalálkozón a spanyol Valenciában. Sor került a németesek sulingeni látogatására is.

E tanév végén a Bródy díjat Jákliné Tilhof Ágnes könyvtáros, a diákok közül pedig Turbán Stefánia, Vass Réka és Zentai Zsófia érdemelte ki.

A 2011/2012-es tanév

E tanévben a 2011. nyarán lezajlott fenntartóváltás eredményeként iskolánk újra Ajka város fenntartásába került. Szervezeti változásként az intézmény gazdasági ügyeinek intézése Tapolcáról az Ajkai Szakképző Iskola gazdasági részlegéhez került, így gazdasági alkalmazottaink is átkerültek ebbe az intézménybe. Volt gazdasági vezetőnk, Sebő Ferencné és Csóka György hardverasszisztens állása pedig megszűnt. Kersner Lászlóné ifjúságvédelmi felelősünk is az Ajkai Szakképző iskolához került, helyette e tanévtől Mihályfiné Kovács Eszter félállásban látja el e feladatot.

A tanévet három induló osztállyal kezdtük: egy hatévfolyamossal és két négyévfolyamossal. A meghirdetett képzési formák közül indítani tudtuk az angol kezdő és haladó tagozatot (plusz informatikával) egy-egy fél osztállyal, a német haladó csoportot és a matematika- informatika tagozatos félosztályt. A legjobb eredménnyel a haladó angol-informatika tagozatosok kerültek iskolánkba (4,6). A tavaly végző 4 osztályt tehát 3 váltja, a tanév az előző évi 19 osztály helyett 18-cal folyik. Az iskola tanulói létszáma is egy osztálynyival csökkent: 569-ról 538-ra.

Forrásaink szűkülése beruházási lehetőségeinket is befolyásolta: ebben a tanévben csak az informatikai normatívát tudtuk felhasználni monitorok vásárlására, illetve egy korábban beadott TIOP pályázatnak köszönhetően 3 aktív táblás, multimédiás tantermi csomaggal gazdagodtunk. Forrásszegény költségvetésünk ellenére sem kívántunk lemondani a tehetséges diákok segítéséről, ezért a tanév elején önkéntes, ingyenes tehetséggondozó programot indítottunk, melynek keretében tanulmányi versenyekre, nyelvvizsgákra készítettük fel az érdeklődő tanulókat, sportfoglalkozásokat, edzéseket tartottunk. E projekt részeként indult angol nyelvű diákújságunk, a BIG Magazin is. A munkaközösségek közül kiemelkedő aktivitást fejtett ki a természettudományi, amely a kémia tudományát népszerűsítette iskolán belül és kívül (a VMK szabadtéri színpadán) egy-egy látványos bemutatóval Haász Berta és Csermák Mihály főszereplésével.

Ez a tanév is megörvendeztetett azonban bennünket szép versenyeredményekkel. A legrangosabb OKTV versenyek közül biológiából Matyikánics Cintia - az előző évhez hasonlóan - most is a döntő részese volt. Réfi Dorina is biológiából ért el országos 7. helyezést, de ő a Bókay versenyen. A Bod Péter Könyvtárhasználati verseny ezúttal is meghozta az országos dicsőséget, Császár Boglárka az előkelő országos 5. helyre került. Szalai Csabát némettudása a Spiel und Gewinn versenyen, Gaál Gabriellát irodalomszeretete az Arany János versenyen juttatta országos hírnévhez. Kákonyi Tibort történelmi érdeklődése az OKTV országos fordulójáig vezette. Nemcsak a tanulmányi megmérettetések, hanem a sportversenyek is sikereket hoztak. Országos helyezéseink voltak leány kosárlabdában, magasugrásban, fiú diszkoszvetésben, súlylökésben, különböző úszásnemekben (mellúszás, pillangó, hátúszás), leány trampolinban és strandröplabdában. Még felsorolni is hosszú e remek teljesítményeket! Kiemelkedő sportteljesítményükön túl Májusi Dóra, Májusi Réka, Becsei Viktória, Iglódi Vivien, Bicsák Ágnes, Kiss Kata a város jó tanulói. Megyei diáksportban végzett munkájáért kitüntetésben részesült Liska Bálint.

A 7.G osztályosok a Határtalanul program támogatásával a Felvidéken jártak. A tél végén az olasz kultúrát kedvelők a Velencei Karneválra látogattak, a tanév végén, júniusban pedig 2 busznyi diákunk utazhatott Londonba. A TÁMOP 3.1.5-09/A-2 második évében befejezték a kollégák tanulmányaikat, teljesítették vállalt kötelezettségüket.

Az év során jelentős beruházásra költségvetésünkből nem futotta, csak minimális, a napi működéshez feltétlenül szükséges felújítást és karbantartást tudtunk elvégezni. Az oktatás- nevelés feltételeit azonban ezúttal is tisztességgel sikerült megteremtenünk.

A tanév végén Nemes Evelin, Tulok András, Bognár Kata, Matyikánics Cintia, Kléri Dóra és Kiss Kata tanulók kiemelkedő gimnáziumi teljesítményük jutalmaként Bródy Díjban részesültek.

A 2012/2013-es tanév

A tanév az elmúlt 10 év legnagyobb arányú szervezeti átalakítását hozta minden, eddig önkormányzati fenntartású iskolának, így a miénknek is: intézményünk 2013 kezdetével állami fenntartásúvá vált a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ révén, ugyanakkor működtetését továbbra is a helyi önkormányzat végzi. A rendszer átalakítása nem volt zökkenőmentes, sok minden további átgondolásra, újabb rendeletek megalkotására vár. Iskolánk neve is részben változott, a zeneiskolát nem a „művészetoktatási intézmény”, hanem a „művészeti iskola” kifejezés jelzi. A továbbiakban nem rendelkezünk önálló költségvetéssel, szakmai munkánkat és ennek finanszírozását az ajkai tankerület irányítja. Feladatainkat a tartalmi megújulás kimunkálása is növeli: átalakítottuk, a megújuló köznevelési törvényhez, új NAT-hoz és kerettantervekhez igazítottuk alapdokumentumainkat. A következő tanévtől az induló 7. és 9. évfolyamon már ezek alapján szervezzük munkánkat.

Az elmúlt tanév végén érettségizett osztályok száma 4, a beiratkozóké viszont csupán 3. Így az iskolai összlétszám 538-ról 492-re csökkent. Az új képzési formaként meghirdetett természettudományos tehetséggondozó programot úgy sem sikerült beindítani, hogy a szakos kollégák kémiai-fizikai kísérletsorozattal népszerűsítették a programot. A beiskolázott 3 osztály közül egy hatévfolyamos, a négyévfolyamos egyike fele részben emelt angol nyelvi (haladó) - informatika, fele részben emelt német nyelvi (haladó), a másik osztály fele részben emelt angol nyelvi (kezdő), fele részben általános gimnáziumi képzést nyújt. A hatosztályosok ez alkalommal is kiváló általános iskolai átlaggal, 4,7-es eredménnyel kerültek az iskolába.

E tanévben indult 2 éves futamidejű újabb Comenius projektünk is, amely az egészséges életmód és környezetvédelem jegyében zajlik FFISH címen. Az elnevezés a partnerországok nevére (Finland, France, Ireland, Sweden, Hungary) utal. Tanáraink és diákjaink az ősszel két írországi, tavasszal pedig finnországi projekttalálkozón vettek részt. Ültettünk fát, megismertük nemzetek sportjátékait, egészséges étkeit, rengeteg plakátot készítettünk sportos, aktív életmódra bíztatva a diákokat. A német nyelv iránt érdeklődő diákok áprilisban egy hétre Sulingenbe, korábbi partneriskolánkba utazhattak.

A szalagavató ünnepségünk a végzősök alacsonyabb létszáma eredményeként visszakerült méltó helyére, a városi művelődési központba. Az év tanára választáson megtört a jég: nem férfi kollégák közül választottak a diákok, hanem Németh Ilona kolléganőé lett a dicsőség.

Tudásdepó-Expressz címen (TIOP-1.2.3-11/1) még az előző tanévben pályáztunk a könyvtár modernizálására. Bár első körben nem nyertünk, az idén kiderült: tartalék minősítésünk nyertessé változott, így - a helyi önkormányzat 900 ezer forintos kiegészítésével - mintegy 6,5 millió forinttal lesz szebb, jobban használható könyvtárunk. A tanév márciusában vált ismertté, hogy mintegy 5 millió forintos pályázati forráshoz jutottunk a tanulói közösségi szolgálat feltételeinek megteremtéséhez, illetve a rendszer kipróbálásához.

A tanév kiadványunk kiadásakor még nem ért véget, így versenyeredményekről csak a teljesség igénye nélkül tudunk beszámolni. Az idei évben sem maradtak le az országos fordulóról a Bod Péter Könyvtárhasználati verseny résztvevői: Császár Boglárka országos 10. helyezést ért el kategóriájában. Kiemelkedő tehetségű további diákjaink: Vincze Anna, aki a „Szép magyar beszéd” győri, országos fordulójába jutott, Markos Péter pedig az Arany Dániel matematika verseny országos döntőjén mérhette össze tudását a legjobbakkal.

Leány amatőr kosárlabdacsapatunk, a tavalyi tanév győzteseként jutott a diákolimpia miskolci döntőjébe, ahol derekasan helytálltak, de a bajnoki címet nem sikerült megvédeni. A sportsiker mellett iskolai fair play díjat is nyerhettek volna, hiszen a távoli városban rendezett döntő költségeinek egy részét maguk teremtették elő (süteménysütéssel, büfé szervezéssel, szponzorok felkutatásával). Kosarasaink közül Iglódi Vivien, Várhelyi Virág, Szente Petra, Kiss Fruzsina Liska Bálint irányításával ezüstérmes lett a B33-as diákolimpián. Az idei tanév is példaként állította a diáktársak elé azokat a sportolókat, akik jó tanulmányi eredményükkel is kitűntek, ők azok, akik városi elismerésben részesültek: Májusi Dóra és Réka, Szabó Diána, Várhelyi Virág és Iglódi Vivien. Ezen túl országos dicsőség és elismerés járt Májusi Dórának és Rékának, valamint Iglódi Viviennek, akik ezen a szinten is kiérdemelték a „Jó tanuló, jó sportoló” címet. Diákolimpiai helyezettek lettek még Bicsák Ágnes és Berta Zsóka trampolinon, Molnár Anikó úszásban és Szente Petra atlétikában.

A diákok körében népszerűnek bizonyult a Kersner Ákos kezdeményezte 12 órás non-stop filmvetítés és vetélkedő. Diákjaink a helyi színház látogatásán túl 3 előadáson Nemzeti Színházbeli élménnyel gazdagodtak. A Sulisokk szerkesztése újra Jákliné Tilhof Ágnes kezébe került, így számíthatunk rá, hogy havi rendszerességgel minden fontos iskolai eseményről értesülünk. A különböző munkaközösségek az osztálykirándulásokon túl is egyre gyakrabban szerveznek a diákoknak kirándulásokat: az idei tanévben voltak Budapesten a Cezanne kiállításon és a Művészetek palotájában, a Természettudományi Múzeumban és a Terror Házában, az Örkény kiállításon és a Centrál kávéházban, megtekintették Komárom- Esztergom-Dunakanyar történelmi emlékeit.


Comenius programjaink az elmúlt évtizedben

E fejezet az elmúlt 10 év három nemzetközi projektjének összefoglalását, kollégák és tanulók reflexióit, élményeit tartalmazza. A projekteket az Európai Unió támogatta a magyar nemzeti irodán, a Tempus Közalapítványon keresztül.

Island Projekt (2003-2006)

A projekt célkitűzései szerint a nyelvtudás fejlesztésén túl úgy gondoltuk, szükséges a tanulók (16-18 éves korosztály) világlátásának tágítása, képessé kell tenni őket általános érdeklődésre számot tartó globális problémák kapcsán véleményük megfogalmazására, más nézőpontok mérlegelésére, tolerálására, saját véleményük megvédésére, érvelésük gazdagítására. A projekt jelszavaként megfogalmazott "No man is an Island..." gondolat értelmezésével a részvevők fel kellett, hogy ismerjék, hogy tudatosan figyelniük kell másokra is a távolságokat egyre jobban leszűkítő globalizálódó világban. Ugyanakkor az érvek szembeállítására a tanulóknak technikailag is ki kell munkálniuk a lehetőséget (saját projekt honlap, e-mail, videokonferencia), amely a modern információs technológia használatában való jártasságukat is fejleszti. Ennek érdekében egy közös fórumot üzemeltettünk, melyen előre meghatározott témákról fejhették ki nézeteiket a résztvevő diákok Angliából, Svédországból, Hollandiából, Németországból, Spanyolországból és Magyarországból.

Dunár Ildikó beszámolója: „5 nap Angliában a Bródyval”

Iskolánk, az ajkai Bródy Imre Gimnázium és Szakközépiskola az elmúlt 3 évben részese lehetett egy 6 országot megmozgató Comenius projektnek. A 6 partneriskola tanárai és a programban részvevő diákok nem csupán együtt dolgoztak, hanem barátságokat is kötöttek. Az Internet segítségével, az Island projekt fórumán a diákok komoly témákról, például a génsebészetről, a menekültek helyzetéről, diszkriminációról vagy a vallás szükségességéről vitatkozhattak, fejthették ki véleményüket. Minden évben más-más országokba látogathattak el a projektben részvevő tanárok és diákok egy-egy találkozó alkalmával, mely lehetővé tette a különböző országok, iskolák, kultúrák tanulmányozását és sokat segített a gyerekeknek az angol nyelv még tökéletesebb elsajátításában, gyakorlásában is.

2006. április 26-ától tartott Angliában, Poole-ban a záró találkozó (a Poole Grammar School volt a projekt vezetője), melyen Nagy Zoltánné igazgatóhelyettes, Kersnerné Trombitás Judit tanárnő, Hartmann Iván igazgató úr, Häch Krisztina, 11. a osztályos tanuló és jómagam, Dunár Ildikó vehettünk részt. Az indulás előtt néhány héttel megkaptuk vendéglátóink e-mail címét, így már előre bemutatkozhattunk, elmondhattuk, hogy még sohasem jártunk Angliában, még soha nem láttuk a tengert és ez lesz az első repülőutunk is. Az én vendéglátó családom (John, Sharon, Ed és James Kitt) érezte, milyen izgatott vagyok az út miatt, így e- mailben minden fontosra felhívták a figyelmemet. Végül eljött a nagy nap és a hosszú és fárasztó út után Dorsetbe, Poole-ba értünk, ahol már vártak ránk. A napok gyorsan teltek, hiszen szinte minden percünk be volt osztva. Rengeteget kirándultunk, ellátogattunk Portsmouthba, Wimborne-ba; a dorseti tengerparton megnéztük a Durdle Doort, mely egy érdekes sziklaképződmény és a Poole Harbourt, mely a világ második legnagyobb természetes kikötője, sétáltunk a poole-i tengerparton és egy napot az iskolában is töltöttünk, ahol felfedezhettük iskoláink mennyire különböznek egymástól. Elsőként filozófiaórára ülhettem be, ahol az Island Projekt témáiról volt szó, majd irodalomóra következett, ahol Shakespeare Antonius és Kleopátra című drámáját tanulmányozták a fiúk. A diákok szerepeket választottak, majd színenként elkezdték olvasni a művet, a tanárnő pedig folyamatosan magyarázatot fűzött a szöveghez (ők legalább 3 hónapig foglalkoznak egy művel). A fizikaóra is rendkívül érdekes volt, a diákok a GCSE-jükre, az érettségihez hasonló vizsgára készültek és feladatlapokat oldottak meg, mely nem a tanár által elmondott tananyagot kérdezte vissza, hanem kísérletekkel kellett rájönni a megoldásokra. Egyik reggel a gimnáziumban „assembly”-t, gyűlést tartottak, melyen a 6 ország tanárai röviden bemutatták saját városukat és iskolájukat. Szerintem és az angol diákok szerint is a Bródy bemutatója sikerült a legjobban, mert nem csak érdekes, de humoros is volt, így nagy tapsot kapott Nagy Zoltánné és Kersnerné tanárnő. A programok között szerepelt még egy esti barbecue parti és az Angliában egyre népszerűbb indiai ételek megízlelése is.

Rendkívüli élményt nyújtott számomra ez az alig 5 nap, annyi új, addig teljesen ismeretlen és izgalmas dologgal találkoztam, annyi új, kedves embert ismerhettem meg ilyen rövid idő alatt, hogy szinte el sem hiszem, hogy csak 5 napig tartott ez a találkozó. Ez a pár nap segített abban is, hogy bátrabban merjek angolul beszélni, ne féljek az esetleges hibáktól.

A távozás miatt kicsit szomorúan, de a családunkkal való találkozást várva indulhattunk útnak. Biztos vagyok benne, hogy ezt az 5 napot soha nem fogom elfelejteni és hálás vagyok azért, hogy eljuthattam erre a csodálatos helyre.

School Integration Engine Projekt (2009-2011)

A Projekt részvevői Spanyolország mint koordinátor, Németország, a Cseh Köztársaság és Magyarország egy-egy középiskolája, illetve egy un. „csendes partner”: Svájc.

Bár minden iskola más-más környezetben él és tevékenykedik, mindannyian egy nagyobb egységhez, az Európai Unióhoz tartozunk. Így céljainkat is közösen érhetjük el. Feladatunk, hogy megismerkedjünk egymás tapasztalataival, többek között a gazdasági válság során tanúsított túlélési technikákkal. Biztosak vagyunk abban, hogy a lehetőségek kutatása növeli majd az Európán belüli migrációt, ami feltételezi az oktatás olyan irányú fejlesztését, hogy készítse fel erre is a tanulókat. Az egyik legfontosabb kompetenciaterület, amelyet ennek érdekében fejlesztenünk kell, az a nyelvtanítás. Nemcsak a különböző nyelvi és kommunikációs készségek fejlesztését kell elérnünk, hanem a különböző tudományágak területén (pl. matematika) is használható nyelvtudást kell kialakítanunk. S hogy a kommunikáció könnyen kivitelezhető legyen, el kell érnünk, hogy a tanulók értsenek az info- kommunikációs technikákhoz.

A projektben az idegen nyelvismeret és a számítógép nyújtotta lehetőségek felhasználásával olyan multikulturális témák feldolgozására törekedtünk, amelyek a többséghez tartozó diáktársadalom toleranciáját növelik bármilyen értelemben vett kisebbséggel szemben megakadályozva ezzel ezen tanulók társadalmi és gazdasági kirekesztését. Célunk volt, hogy az esélyegyenlőség jegyében asszimiláció nélkül integráljuk a kisebbségi társadalmat, hogy megőrizhesse kulturális értékeit. Továbbá kerestük azokat a közös európai értékeket, amelyek elősegítik az elfogadás és nyitottság erősítését a kulturális sokszínűség jegyében, támogattuk a kreatív innováció megnyilvánulási formáit a hatékony problémamegoldás érdekében. Mindezt többfordulós kulturális, irodalmi és matematikai versenysorozattal, Power Point-ban készített, változatos témájú előadásokkal fejlesztettük.

A projekt történetét a diákok (Szabó Vivien, Brányi Edina, Kléri Dóra, Kocsis Viktória és Fóty Nikolett) az alábbi angol nyelvű mesével foglalták össze:

A European Fairy Tale

Once upon a time, when the world was full of wonders, in the time of mysteries, there was a mother in the middle of nothing. Her name was European Union Julia. Her first son German Günter was born in 1951. After some years, in 1986 the second one, Spanish Santiago was also born. To her biggest surprise, in 2004 she gave birth to twins, called Czech Čestmir and Hungarian Huba. However, she longed for another child so she adopted the little Miss Swiss.

They spent several memorable years together, but the 5 children grew up rapidly. So they decided to try their luck. They set off in different directions. Soon they all found their perfect destination where they did very well. Both German Günter and Czech Čestmir became famous for their beer. Santiago is really keen on football so much that he won the world cup in 2010. Miss Swiss has become really good at engineering, she produces qualitative watches. And the last child Huba is an excellent chef.

Despite of their success they missed each other a lot. They tried to get in touch: they organized video conferences where they could talk and see each other. But it wasn’t enough. That’s why Huba invited them to Ajka. They had lots of programs together. In Sümeg they conquered the castle and their prize was a tasty medieval dinner. They were amused by Veszprém and the marvelous landscape at Lake Balaton. Moreover, after climbing the Calvary of Magyarpolány they prepared handmade souvenirs. Then at a farewell party They had a lot of fun, played bowling and took some final photos.

A few months later they visited Czech Čestmir in Lipnik, Miss Swiss in Geneva, German Günter in Lüneburg and finally Spanish Santiago in Valencia. During their journeys they met lots of difficulties. First, Devil Iceland Volcano lost his temper and made the siblings’ flight more complicated. Despite the Devil’s shots they could get to Lipnik and they were enchanted by the miracles of Olomouc. However, the most unforgettable experience was when they visited the Punkva caves. In these scary underground caves they could even feel the breath of the seven headed dragon.

After this great adventure Miss Swiss invited them to her home in Switzerland. But unfortunately, their mother, European Union Julia turned rusty because they didn’t send any postcards to her from their journeys. As a result, she denied to finance this trip. In the end Miss Swiss solved the problem: she worked hard and saved enough money to pay all the expenses of their journey. She fascinated them with tasty dishes, taking them to a chocolate and later to a cheese factory. They could also visit the UN and Red Cross Headquarters just to prove that they are serious people and it was worth inviting them.

They thought that there wouldn’t be any more obstacles before their next visit to Lüneburg. But this journey also had a surprise in store. Ice Princess appeared without any invitation and wanted to keep them back from reaching their destination. She bombed Europe with ice and snow. Fortunately the children were lucky to get to Lüneburg because their love melted most of the ice. As they departed Ice Princess appeared again and made Spanish Santiago’s journey home very adventurous. But while they were together they spent some wonderful days in the lovely world of Christmas fairy tales.

And their last trip to Spanish Santiago wasn’t unhindered either: an evil, hostile enemy, a Vicious Virus of Influenza frightened the siblings. But they ate a large amount of fruits and also took vitamins so they could defeat this enemy, too. Santiago wanted to show them his hideaway and on their way they could admire lots of sights and a magical fountain which had magic power. All of them drank a glass of its water because they want to go back some time...

During the last two years of the visits they had challenging competitions, too. The siblings loved their mother, European Union Julia so much, that they organized contests to find out who knows their mother the best. Besides, they also wanted to prove their knowledge in Maths and Literature. The cutest siblings won precious presents and awards from their mother.

Having all these adventures they were very happy and satisfied. Hopefully, they will keep in touch in the future, too, and they will never forget each other. If you don’t believe me, go and see for yourself!

FFISH Projekt (2012-2014)

Projektünk elnevezése a részvevő országokra (Finland, France, Ireland, Sweden, Hungary) utal. Akcióink - sokszor jelképesen - arra kívánják felhívni a figyelmet, hogy éljünk tudatosabban, talán kevésbé kényelmesen, de egészségesebben. Ezért kezdtek el lépésszámlálóval gyalogolni a 8.G-sek, jöttünk biciklivel iskolába egy hűvös októberi reggelen, s ültettünk el egy-egy fát a partnerek képviseletében az iskolaudvaron. Az egészséges táplálkozás és a környezetvédelem jegyében zajlanak a további hónapok.

Eddig 2 projekttalálkozón vettünk részt: Liska Bálint és Gellénné Káldi Szilvia 5 diák kíséretében 2012. novemberében Dublinban járt, a St Kevin’s College-ban, ahol minden iskola egy-egy hazai sportjátékot tanított meg társainak. Mi a lábteniszt választottuk. A második utunk 2013. márciusában Finnországba vezetett: Szabó-Németh Adrienn és Pegánné Göntér Szilvia irányításával 5 bródys leány ügyeskedett az egészséges ételek készítésében. Erről olvashatunk egy beszámolót Pegánné Göntér Szilvia tollából.

Nurmesi kiruccanás

Érintetlen természet és tökéletes nyugalom. Hatalmas mennyiségű hó és csúszós utak. Barátságos és közvetlen emberek. Bogyófélék milliói és ízletes halételek. Ősi mítoszokat és valós történelmi eseményeket elbeszélő nemzeti eposz, a Kalevala. Bizonyára már mindenki előtt felsejlik egy kép. Igen, ez az ezer tó országa, Finnország.

Március végén két tanárnak (Szabó-Németh Adrienn és Pegánné Göntér Szilvia) és öt diáknak (Tobak Rebeka 10.a, Szeip Júlia 10.a, Kiss Vivien 10.a, Horváth Virág 10.a, Lázár Patrícia 9.a) lehetősége nyílott arra, hogy látogatást tegyen ezen a távoli, északi vidéken egy Comenius program keretében.

Utazásunk célja nemcsak egy hozzánk közel álló nép kultúrájának, életmódjának a megismerése volt, hanem programunkban központi helyet foglalt el az egészséges étkezés. Diákjaink finn társaik segítségével a műhelymunkák során finn helyi specialitásokat készítettek el, többek között darálthúsos zöldséglevest, áfonyás rozspitét és a híres neves karéliai pirogot, mely sós, főtt rizst tartalmazó rozslisztből készült tésztakosárka. A hal lényeges szerepet játszik a finn konyhában. Nem telt el nap anélkül, hogy ne fogyasztottunk volna halat valamilyen formában: lazacleves, rántott hal burgonyapürével. A hallevest tejjel, krumplival és kaporral készítik el és az ételekhez elsősorban vörös- vagy feketeáfonyás, ribizlis szörpöt isznak.

Kinn tartózkodásunk alatt rengeteg élmény várt iskolánk tanulóira. Egy csodálatos napot töltöttünk Finnország egyik legnagyobb tavának, a Pielinen tónak a partján egy szabadidőközpontban. A gyerekek megismerkedhettek a lékhorgászat fortélyaival, mindössze egy kurta horgászbotra és kukacos horogra volt szükségük és már indulhatott is a sügérvadászat. A kinti szabadidős tevékenységek közül a sítúra, a hótalpas gyaloglás, a hyrlinki (fából készült ütőkkel és korongokkal játsszák egy csúszós kereszt alakú pályán) mellett legnépszerűbbnek a kutyaszánon történő rövid utazás bizonyult. Csak egy titkos szót kellett megjegyeznie és alkalmaznia a szánon utazónak (oikea - jobbra) és a négy szibériai husky máris teljesítette a parancsot, vagy nem, de akkor annak (ki)borulás lett a vége. „Lányaink” az oly félelmetesnek, ugyanakkor rendkívül izgalmasnak tűnő szánkózástól sem riadtak vissza. A sebesen száguldó csúszkák csak némi menedéket nyújtottak a magasba emelkedő majd ereszkedő lábak által okozott hófergetegben, ruha nem maradt szárazon, de az élmény felejthetetlen.

Programunkból nem maradt ki Észak-Európa legnagyobb gerendaházának a megtekintése sem. A házat Jegorov Bombin építtette orosz-karjalai stílusban, innen ered a név is, Bomba- ház, ami jelenleg étteremként üzemel és karjalai ételspecialitásokat kínál.

Az utolsó napon az elmaradhatatlan „shoppingolás” tette teljessé kirándulásunkat. Múminfigurás bögrék, törölközők, rénszarvas mintázatú párnák, Marimekko formatervezésű szalvéták és egyéb kiegészítők kerültek a bevásárlókosárba. Mi, tanárok zoknigyárba történő látogatásunk során több pár bundazoknival lettünk gazdagabbak.

A búcsúpartin finn barátaink könnyes szemmel, elérzékenyülve vettek búcsút diákjainktól, de nem hosszú időre, hiszen szeptember végén gimnáziumunk látja vendégül partnerországait.



Poole 2006