+36 88 508 240 OM azonosító: 037 181
  • Hu
  • En
  • De

"Nem az menekül meg a múlttól, aki elfelejti."

Bertold Brecht     

Bródy Imre fizikus
1891-1944


Bronz relief Bródy Imre fizikusról
(Hagh Fábián 1990)
Magyar Elektrotechnikai Múzeum


Bródy Imre emlékére

Iskolánk névadójának, Bródy Imre emlékének a tiszteletére kértük meg Alexander Bródy urat, Bródy Sándor unokáját, Bródy Imre unokatestvérét, hogy idézze fel a nagy tudós emlékét. Mivel jelentős a korkülönbség közte és Imre között, Alexandernek csak gyermekkori emlékei lehetnek unokabátyjáról. Az íróként is ismert reklámszakember a következő kis történetet idézte fel a családi legendáriumból:

Tizenkét éves lehettem, vagy tizenhárom. Egyik este nagyon ficánkolhattam, mert édesapám így szólt hozzám:

"Magának nagyon sok oka van szerénynek lenni!"
Mielőtt bármit is szólhattam volna, a fenti lámpára mutatott. Bródy! - mondta. Azután a könyvszekrényben nagyapám, Bródy Sándor egyik kötetére. Bródy! Azután felsorolta unokatestvéremet, a kétszeres olimpiai bajnok vízilabda kapust; nagybátyámat, az országgyűlési képviselőt; másik nagybátyámat, Hunyady Sándor írót, és így tovább. Én azt hittem, csak arra céloz, hogy a családon belül kell szerénynek lennem. De végül elmagyarázta, hogy általában az életben, és egyaránt mindenkivel szemben ez a helyes. Ezt Magyarországon napjainkban is csak ajánlani tudom, mint magatartást és viselkedési módot. Viszont mint kép, az maradt meg bennem, hogy legelőször apám a kripton égőre mutatott.

Büszke is vagyok erre, amint önök is azok lehetnek, hogy Bródy Imre gimnáziumába járnak és büszkén szerénykedhetnek.



"A múlt által csiszolt lencséken keresztül szemléljük a jövőt."

Mark Stevenson     

Mihályfi László igazgató: Előszó

Tisztelt Olvasó!

A Bródy Imre Gimnázium idén ünnepli alapításának 60 éves évfordulóját. Nehéz elhinni, hogy immár tíz év telt el az emlékezetes félévszázados rendezvénysorozat óta. Ezzel a kiadvánnyal arra vállalkozunk, hogy áttekintsük az utolsó évtized iskolánk életét alapvetően befolyásoló eseményeit, felidézzük kiemelkedő fordulópontjait, az oktató-nevelő munkánkat formáló külső és belső változásokat.

Visszatekintve az említett időszakra kijelenthetjük: rendkívül mozgalmas évtized volt! Elég csak a háromszori fenntartóváltásra, a zeneiskola anyaintézményhez csatolására, a szakközépiskolai és az érettségire épülő szakképzés megszüntetésére, a gazdasági részleg és gazdálkodási forma állandó átalakítására gondolnunk. Közben a gimnáziumi képzési szerkezetet is többször megújult, hisz azt folyton igyekeztünk a tanulók, a szülők, s a munkaerőpiac igényeihez igazítani. Néhány oktatási formánk időtállónak bizonyult, így hosszú évek óta sikeresen folyik a hatévfolyamos-, a négyévfolyamos haladó és kezdő angol-, a haladó német nyelvi-, valamint a legnagyobb múltra visszatekintő általános gimnáziumi képzés is.

Büszkék vagyunk az ebben a periódusban Bródy-díjban részesített tanulóinkra és kollégáinkra, örömmel szemléljük az országos tanulmányi-, sport- és művészeti versenyeken kiemelkedő eredményt elért tanulóink névsorát, évről-évre elégedetten nyugtázzuk a felsőoktatási továbbtanulási mutatóinkat, s az országos kompetenciamérés országos átlagot - különösen a hatévfolyamos képzés esetében - jóval meghaladó jelzőszámait. Mindez nem valósulhatott volna meg nagyszámú törekvő diák, szakmailag elhivatott, innovatív tantestület, színvonalas munkát igénylő vezetés, az intézmény működését naponta segítő technikai dolgozók, s céljaink megvalósítását támogató szülői közösség nélkül. Az iskola fenntartói lehetőségeikhez mérten minden időszakban megpróbálták biztosítani a működés legszükségesebb anyagi és tárgyi feltételeit. Köszönet ezért minden érintettnek.

Alma materünk, a benne nevelő tevékenységet végzők számára Nagy László alábbi gondolata adhat örök érvényű iránymutatást:

„Vezesd őket, utat ne tévessz, S magadhoz mindig hű maradj,
Mert élen állsz, s messze látszol, Sose feledd: példa vagy!”

Itt köszönöm meg támogatóinknak, hogy jubileumi rendezvényeink lebonyolításához, jelen évkönyv megszületéséhez anyagi segítséget nyújtva hozzájárultak évfordulónk méltó megünnepléséhez.

Tisztelt Olvasó!

Remélem, hogy kiadványunk lapozgatása közben sok szép percet szerzünk Önnek! Jó szívvel ajánlom figyelmébe évkönyvünket.

Mihályfi László
igazgató



Ajánlás

Kedves Olvasók!

Az évfordulók, a születésnapok mindig jeles eseményei egy-egy intézmény életének. Különösen akkor, ha kerek évfordulót ünneplünk.

A Bródy Imre Gimnázium és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény gimnáziumi feladatokat ellátó székhelye idén ünnepli fennállásának 60. évfordulóját. Tisztelettel köszöntök mindenkit, aki részese volt az intézmény hatvan évének! A több mint fél évszázad egy ember életében is fordulópont, hiszen elhagyva a fiatal éveket beköszönt a felnőtt kor azon szakasza, amikor a már összegyűjtött jó és rossz tapasztalatok hasznosítása kerül előtérbe.

Ez egy intézmény életében sincsen másképp. Van már miről számot adni, és egy ilyen jubileumi esztendő jó alkalom a visszatekintésre és a jövőbemutató új célok és távlatok kitűzésére. Már elődeink is tisztában voltak azzal, hogy egy város életében az egyik legmeghatározóbb intézmény az iskola, a gimnázium. Az iskola mindenkor a társadalom integráns részeként, a társadalmi gazdasági fejlődésre reagálva, ahhoz alkalmazkodva változott. Korunkban a gazdasági haladás által megkövetelt iskolázottsági, műveltségi színvonal állandóan nő. A jubileumi alkalmak lehetőséget nyújtanak arra, hogy az eltelt időszak méltó történeti feldolgozása, a korábbi évek eseményei ne merüljenek a feledés homályába, hanem gazdagítsák a jelen kor tanulóinak jellemét.

E jeles esemény alkalmával emlékezzünk meg az iskola névadójáról, Bródy Imréről is, aki a fizika több területén és az ipari alkalmazás körében számos kutatási eredményt ért el. Az 1937-ben átadott ajkai kriptongyár révén személyes kötődése is volt városunkhoz. Hírneve, tiszta látása, éles logikája, tudományos gondolkodásmódja, kedvessége, humorérzéke, a fiatalok felé irányuló figyelme és egyenes jelleme révén méltán jogot szerzett arra, hogy egy ipari jellegű városi gimnázium a felnövekvő nemzedéke példaképének válassza. A példa örök, hiszen ennyi év alatt generációk nőttek fel, indultak útjukra az iskola falai közül. Lelkes, szakmailag felkészült pedagógusok váltották egymást a katedrán és tanították egymást. Akik ebben az intézményben dolgoztak, tanítottak, mindenkor helytálltak, tudásuk legjavát adták át. Ennek ékes tanúságát bizonyítják az egykori és mai tanítványok munkái, versenyeredményei, továbbtanulási mutatói. Ezért érdemes egy pillanatra megállni, visszatekinteni, számot adni.

Végezetül engedjék meg, hogy azokhoz az emberekhez szóljak, akik napjainkban meghatározó személyiségek az intézmény életében. Hasonló és töretlen hitet, elszántságot kívánok az iskola vezetőjének és kollégáinak, hogy a jelenlegi, a köznevelést érintő mélyreható és fokozatosan életbe lépő változásoknak megfeleljenek, hiszen már eddig is bizonyították rátermettségüket és hivatástudatukat.

A Klebelsberg Intézményfenntartó Központ Ajkai Tankerülete vezetőjeként munkatársaimmal azon dolgozom, hogy elősegítsem a köznevelésben/oktatásban tevékenykedők színvonalas munkavégzését, hogy a kezeik alatt felnövekvő nemzedékek sikeres felnőttek, jó szakemberek, kiművelt fők legyenek, akik Magyarországon biztosítják az ország fejlődését.

Kívánom, hogy a következő évek is sok sikert hozzanak az iskolának!

Ajka, 2013.03.08.

Fülöp-Bornemisza Szilvia
a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ
Ajkai Tankerület igazgatója



Ajánlás

Tisztelt Olvasók!

A hatvanesztendős Bródy Imre Gimnázium hatodik évtizedét felölelő kiadványát tartja kezében a kedves Olvasó, aki, mint az ajkaiak többsége, bizonyára kötődik valamilyen módon az intézményhez.

Tekintsen most vissza az elmúlt időszakra, saját emlékeit is felidézve! Az iskola hagyományai, eseményei, a diákok és tanárok mindennapjai, sikerei és az elért eredmények tanúskodnak a jelenről, és a jövő ígéretét hordozzák.

Ajka város és a Bródy Imre Gimnázium neve oly szorosan összefonódott az elmúlt hatvan év alatt, hogy már egyik sem képzelhető el a másik nélkül. Generációk sora nőtt fel a gimnázium falai között, sokan közülük az „alma mater”-nak köszönhetik sikeres életpályájuk alapjait, gazdagították városunk hírnevét.

Az évforduló alkalmával azt kívánom, hogy a jelen és a jövő diákjainak is nyújtson stabil alapot az iskola, személyes boldogulásukra és a város büszkeségére!

Schwartz Béla
Ajka város polgármestere